20 februari, 2011

Veckans recept

Det blir två enkla och goda recept; blomkålssoppa a la Leila Lindholm och baguetter från en kokbok jag lånat av Johanna =)


Blomkålssoppa (2 port)

250 g blomkål
200 g potatis
1/2 purjolök
1 vitlöksklyfta
1 msk rapsolja
2 dl mjölk
3 dl vatten
1 dl matlagningsgrädde
1 grönsaksbuljongtärning
Salt & peppar

Häll rapsoljan i en gryta, fräs hackad purjolök och hackad vitlök i någon minut. Dela blomkål och potatis i mindre bitar och lägg i grytan tillsammans med en buljongtärning och all vätska. Låt detta puttra tills grönsakerna är mjuka - mixa då soppan med stavmixer och smaka av med lite salt och peppar!


Superbaguetter (3 långa eller 6 kortare)

1 paket jäst
5 dl fingervarmt vatten
2 tsk salt
1 msk olivolja
13-14 dl mjöl
2-3 msk olivolja till pensling
Flingsalt

Smula jästen i en bunke, häll på vattnet och rör tills jästen löst sig, häll i olivolja och salt. Tillsätt sedan mjölet (jag använde lantbrödsmjöl, men vad som helst går bra), lite i taget tills degen släpper från kanterna. Degen får jäsa under bakduk i minst en timme. Baka ut baguetterna genom att platta ut degen till en fyrkant, skära den i långsmala bitar och snurra bitarna ett par varv.

Lägg bröden på en plåt, pensla på lite olivolja, smula över flingsalt och skjutsa in i en 225 grader varm ugn i 20-25 minuter.

2 kommentarer:

  1. Soppa + bröd ser helt underbart ut!
    Jag har ALDRIG gjort soppa. Så dåligt! Men jag tänker på att göra soppa varannan dag just nu. Men jag får aldrig tummen ur!

    Så släng gärna in mer sopp-recept så kanske jag får tillräckligt med inspiration :)

    SvaraRadera
  2. Va? Aldrig soppa? Då ska jag fixa fler recept till dig, bästa maten ju =D

    SvaraRadera