23 mars, 2011

Morotsbröd


Mycket goda morotsbröd bakade med utgångspunkt ur det här receptet (från Underbara Clara). Förra gången bakade jag bröden exakt efter receptet nedan och det blev jättebra, men den här gången hade jag inte alla ingredienser hemma så det fick bli lite improvisation - vilket blev minst lika gott! Istället för honung tog jag samma mängd brödsirap och mjölet blev en blandning av olika sorter jag hade hemma.

Morotsbröd

50 g jäst
5 dl mjölk
0,5 dl rapsolja
2-3  stora finrivna morötter
1 tsk salt
2 rejäla matskedar honung
8-10  dl vetemjöl.
1 dl grahamsmjöl
1 dl havregryn

Smula ner jästen i en bunke, häll mjölken (37 grader) och blanda tills jästen är löst. Tillsätt därefter olja, rivna morötter, honung och salt. Tillsätt sedan mjölet (spara lite till utbakningen) och arbeta degen kraftigt. Låt degen jäsa i bunken under bakduk i ca 30 minuter. Baka sedan ut degen och lägg den i en långpanna med bakplåtspapper. Platta ut degen, skär den försiktigt i rutor och nagga sedan med en gaffel. Låt brödet jäsa på plåten i  ytterligare 30 minuter och grädda sedan i ugnen i 15-20 min på 220 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar